torsdag 8 mars 2012

long time nothing written

sorry sorry!anledning till frånvaro av inlägg, har tappat suget en sväng. Men nu tror jag att den kan vara tillbaka!

ja vad har hänt i mitt liv den senaste veckan? jo jag har mest pluggat och varit i skolan, partade lite i lördags och i måndags hade jag en dejt (hör och häpna haha). trevligt för omväxlings skull.

blev sugen att skriva idag för att det är internationella kvinnodagen och jag verkligen tycker att den ska uppmärksammas. Såklart tycker jag att alla dagar ska vara vigda till kvinnorna (lika mkt som män) men när det nu ser ut som det gör är denna dag viktig att lägga märke till. Jag har ägnat den åt mina kvinnor i mitt liv!
Har firat med att äta våfflor med mina favvoooos mandy och angiieee, sen lite chokladkaka på det. vi firade även att GUUUUUN klarade sin spärrtenta och kan läsa sin allra sista kurs på uni nästa termin!!! DUKTIG!
sen när jag myst med dem åkte jag till stan i snöpisk, mina ögon var fuckade när jag kom fram :( träffade andra mysbrudar och fikade!
BRA DAG!

återgår till I.K, fick en fråga om I.K-dagen var det datumet då kvinnorna fick rösträtt...av Guuun,,, Kollade upp det där lite (historielärare som jag är hehe) och det var tydligen så att IK-dagen kom 1910 och det var ju alltså innan kvinnlig rösträtt 1921 klubbades igenom... rätt intressant!

jaja, som ni vet (de flesta som läser bloggen) så ser jag mig som feminist... men inte som extremfeminist men så feministisk som jag anser att alla behöver vara män som kvinnor.... jag tycker att jämställdhet i samhället är A och O. IK-dagen uppmärksammas just för att det är ojämställt kvinnor och män emellan och i Sverige är det relativt bra (men egentligen har vi inte kommit så långt heller tyvärr) i jämförelse med andra länder... tex. är en kvinna i IRAN knappt hälften så mkt värd som en man..... det är helt fuckeeed upp! eller huR?
jaja, jag vill iaf diskutera detta eftersom jag blir irriterad när vissa kvinnor i Sverige inte tar detta på allvar (typ som om vi har det väl bra... JA men andra länder då???!!)! Jag menar som sagt inte att man ska vara extremisk-feminist och skapa hat mot män och vilja se dem lida /skapa en omvänd situation.... för det är fel! Men rätt är istället att vilja ha lika rättigheter för män och kvinnor, jämställdhet. Att tycka att män inte ska ha högre lön eller behandlas annorlunda än vad en kvinna behandlas....
Att stå upp för att vara kvinna tycker jag ska vara en självklarhet!! Att tro på att vi kvinnor kan är viktigt!! Om vi inte tror på oss själva, hur troligt är det att andra tror på oss? - inte troligt..
Att visa att det är inte okej att bara för man är kvinna ska det vara naturligt att diska, laga mat, städa, tvätta..... det rycker i nävarna när jag ser kvinnor som accepterar "sin roll" och det rycker ännu mer i nävarna när män som är i vår generation utnyttjar detta.... bara för att de kan!! vi lever för fanken i 2000-talet och 12 ¨år in på det till och med.....

Jag vet att det inte är lätt att ändra andra, äldre generationers tänkande eftersom de är vana... Men vad är inte bättre än att vår generation föregår med gott exempel! Jag blir så trött på MÄN som trycker ned kvinnor, egentligen kan jag inte bara stå och titta på men jag väljer att göra det eftersom jag tror det redan kan vara kört.... inprentat tänkande :(
tycker att det är tråkigt bara!

jaja... osammanhängande tänker jag.... men behövde skriva av mig lite.... jag smsade nämligen mina allra närmaste om hur fantastiska vi kvinnor är att vi inte ska glömma detta utan komma ihåg att kvinnor kan!! Men jag blev ganska besviken när jag får två svar tillbaka som innehåller : haha....det kankse inte är så att vi är på samma nivå visserligen!
jaja, whatever!! om de vilket det verkar som tycker att denna dag inte är värd att uppmärksammas kanske de kan tänka sig hur skit vi kvinnor skulle ha det om ingen hade börjat kämpa för kvinnorna och kvinnornas rätt!! FREDRIKA BREMER M.FL. FOR THE WIN

jaja, tyck vad ni vill men glöm inte bort att anledningen till att vi kan studera och utbilda oss, jobba etc... är för att folk har kämpat! Kämpar vi kan kvinnor som fortfarande idag, 2012, lever som mannens slav frigöra sig och såsmåningom kunna arbeta och studera på samma villkor som män!

Lite bilder nu
Några inköp fr sthlm:

Linne från Carlings endast 149 krooonor

jacka till våren, h&m 399 kr

Dagens Johanna för någon vecka sen
jeans - ginatricot
skor - converse
t-shirt - mq
sjal - h&m?

Älskar mina boootcut-jeans!!! vill ha fler i våååår!


Kvinnor, dagen till ära, hade vi som prydnad på matbordet när jag, mandy och angie åt lunch :)

Dagens outfit:
jeans - crocker
kofta - h&m
jeansskjorta - pappas gamla


När jag ändå är och diskuterar saker kan jag ju diskutera Kony 2012 också, såg filmen idag på förmiddagen men är väldigt kritisk mot detta... det är en rörande film och jag tror att det är som det sägs... har ju hört om LRA men efter lite reasearch om hela grejen anser jag att man bör vara kritisk, det verkar vara så att frihetsarmén som org (kony 12) stödjer även dem har barnsoldater och våldtar kvinnor (är också kritiskt mot sdetta men sjukt om det är så) OCH dessutom verkar inte mer än 20-30 % gå till ändamålet.... iom läöner etc....

jaja, vi får se vad som händer 20 april ;)


Önskar alla en trevlig helg, jag tar dock helg imorn kl 10 efter seminarie om Nationalekonomi och MIljö (så roligt som det låter)!
Sen en skön, lugn helg :D

PUSS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar